Truly Follower

FB's Follower

Malaysia Merdeka - 53 tahun !


MERDEKA ! MERDEKA ! MERDEKA ! Sungguh aku tak percaya bahawa Malaysia dah merdeka selama 53tahun . Aku ? Aku merdeka baru 18tahun . Hebat kan Malaysia . Memang aku bersyukur jadi rakyat Malaysia sebab di Malaysia segala-galanya ada . Pendek kata Malaysia sudah maju Ok . Malaysia kaya dgn tempat-tempat menarik . Cakap jer nak ape , semua ada . Tapi salji takde lah , Kalau ade itu bukan Malaysia namanya . Sekarang Malaysia sudah menjadi tempat kegemaran pelancong asing tahu . Keluar jer jalan mana mana mesti jumpa orang asing . HAHA . Seronok betul . Ok cakap pasal merdeka neh , bg aku Merdeka neh kira kita sudah bebas . Bebas daripada terikat dgn manusia yg penuh dgn KEKEJAMAN ! Ye, dari segi istilah nya "Negara kita bebas daripada dijajah orang luar" Tapi bagi erti dari aku Bebas daripada terikat dgn manusia yg penuh dgn KEKEJAMAN !(COPY PASTE SUDA) Sumpah aku tak dapat bayangkan kalau aku sudah hidup masa dijajah dulu . Mau hari hari aku nanges . Nth2 aku mesty dah menjadi mangsa kekejaman mereka @ mangsa nafsu mereka @ mangsa pembunuhan mereka.. gggrrrr minta simpang banyak banyak lerr . Alhamdulillah aku tak berada di dalam situasi yg aku gambarkan tadi (tegak kot bulu roma aku) hehehe . 

Kenapa kita kene merdeka erk ? Lah, kita kenelah merdeka sbb negara kita dah bebas . Kita boleh buat apa sahaja dlm negara kita tanpa rasa takut, Ops! Maksud aku di sini, kita boleh berniaga dgn aman, boleh pergi sekolah dgn hati yg ceria, boleh cari duet dgn gigih tanpa sebarang ketakutan . HAA bkn aku ckp boleh bunuh org sesuka aty ok . Kang tak pasal pasal i kene saman dgn polis psl dah tersyorrkan org bunuh org =,= . Jgn Notty notty :) 
Sepanjang 53tahun , dah byk Malaysia capai kemajuan kan :) dari segi pembangunan , pentadbiran , undang undang dan segalanya :) Wah , agak bangga yeah di situ :) :) 

Ok ok utk tahun neh sorry ah guys , aku tak keluar mana mana celebrate kot . Aku hanya duduk di rumah . Tak perlu kot nak keluar pergi duduk merayau sampay 3 4 pagi toh . Plus, bulan puasa , better duk uma . Hormat sket bulan mulia kan.. Buang masa ah nak pergi lepak lepak . Kalau nak lepak tak perlu tunggu Mlm 31ogos, hari hari len pon boleh . Ish aku sarankan kepada budak budak yg baru nak "UP" toh , korang maseh budak lah . Duduk rumah suda . takyah nak merayau2 mcm kutu rayau . Buang duet, buang masa , buang segala gala ish ish . Sedeyhh makk tahu ! T___T Ermmmm Aku seronok btol tgk Merdeka di bulan puasa . HAHA takde konsert , takde apa apa countdown . So takdelah yg kecoh kecoh asyik ulang topik sama "ko kua mana mlm merdeka nty?" " ko nak lepak mana nty mlm merdeka?" "ko overnite kt mana nanty?" " jadi x nak overnite?" AND BLA BLA BLA . Boriinggg . 
HAHAH oklah , kepada mereka yg HOT baca blog aku neh , Sorry to say but I had to say it . :) 

KLCC yg indah
Menara Kl yg Anggun!
  Ok disini aku nak bagi siket lah pengetahuan am utk budak budak kecik yg dalam lingkungan 7-12 tahun tentang makna Jalur Gemilang lah ye yg korang selalu kibar-kibarkan toh :)hee baca dan fahami lah . Kalau tak paham juga sila lah rujuk guru kesayangan anda . :) 


Setiap negara mempunyai benderanya sendiri. Bendera adalah lambang kebesaran dan kedaulatan negara. Ia merupakan suatu simbol yang melambangkan identiti sesebuah negara. Penggunaan dan penghormatan ke atas bendera dapat meningkatkan semangat nasionalisme di kalangan rakyat.

Bendera Malaysia telah diberi nama JALUR GEMILANG oleh Tun Dr Mahathir bin Mohamad, Perdana Menteri Malaysia ke-4, pada malam 31 Ogos 1997 sempena Hari Kemerdekaan yang ke-40 di Dataran Merdeka.

JALUR – bermaksud 14 jalur pada Bendera Malaysia menggambarkan hala tuju rakyat negara Malaysia dalam mencapai kegemilangan bangsa dan negara.

GEMILANG – bermaksud bercahaya, terang-benderang dan cemerlang. JALUR GEMELANG memberi pengertian bahawa jalur atau bendera itu melambangkan kecemerlangan negara dan rakyat Malaysia dalam mengharungi apa bidang kehidupan sekali pun sama ada di dalam atau di luar negara. Kesungguhan, kegigihan dan kesanggupan rakyat untuk menaikkan imej negara, sesunguhnay sentiasa mendapat petunjuk dan pedoman yang terang dan jelas. :)

Thanks for your reading,please leave your feedback or comments

No comments:

Post a Comment

Segala yang tercatat tercotot di atas ini adalah HAKMILIK Lyn Marzuki